יום רביעי, 5 בדצמבר 2012

מזון מעודד דלקות ומזון פותר דלקות

פירמידת המזון הוכיחה את עצמה כגורמת לעליה בדלקות כבר במעי, זה גורם לשרשרת אירועים המעודדים מחלות ניווניות. יש לממלכת הצומח כוחות טבע, אשר מחדשות את מערך ההגנה של התאים (נוגדי חמצון) ושל המערך האקולוגי של האדם (פרוביוטיקה). יש לממלכת החי יכולת לחזק את הרכב התא (שומן רווי) ולאזן את רגישותו לסביבה (איזון אומגה 3 ל-6).

עדכון [12 ביוני, 2013]: אם ברצונכם לכבות את כל השרפות בגופכם, כמו מים לאש, אנא קראו את הכתבה שלי ההתאוששות החשמלית - ממחסור באלקטרונים לפיסיולוגיה חדשה. זה כתבה על כלי מאוד חשוב ואבולוציוני, אשר פותר דלקות תוך חצי שעה עד שעה ומאפשר לרקמות הגוף להיכנס למוד פעילות של ריפוי וצמיחה.

תקציר
הידעת, שהמזון שאתה צורך הוא קרוב לוודאי מכיל רכיבים לא יציבים או רעלנים אשר מעודדים תגובה דלקתית בגוף?

תגובה דלקתית היא תגובה מולדת של מערכת החיסון. מספיק פגיעה שתפרוץ לתא את המעטפת ונכנסים מנגנונים המידעים את מערכת החיסון ומעודדים שרשרת של נהלים מכניים על מנת לסרוק ולחטא את אזור הפגוע ולתקנו. חוץ מקוץ או זעזוע מוחי, מה עוד יכול לעורר תגובה דלקתית?

קיימות מזונות שביסודן מחזיקות רעלנים (דגנים) או תרכובות לא יציבות (שמן צמחי) ואם אפשר לשים את כל מחוללי הדלקות בקטגוריה הייתי מכנה אותה "מזון שלא היה כלול בתזונה האבולוציונית". זה גם כולל סוכר מזוקק, אשר אינו נמצא מזוקק בטבע והגוף מגיב אליו לא טוב, ודומה לכך הם תרופות רבות נגד-דלקות ועוד.

בכתבה שלי - על חַיְדַּקִים, דִיסְבָּיוֹזִיס ומְעִי דּוֹלֵף - מזון המסוגל לחולל דלקות פוגע באיזון החיידקי במערכת האקולוגית האנושית והוא עושה זאת על ידי הטית מצע המעי לתנאים המטיבים שגשוג של חיידקים פתוגנים. חיידקים אלו, ברמות גבוהות, יכולים לפגוע בתאי ספיגה במעי ותאים מפרישי אינזימים אשר פוגע בזמינותו הביולוגית של חומרים מזינים רבים, דבר המעודד מחסור בויטמינים ולמחלות כרוניות בטווח הארוך.

לא רק שחיידקים תורמים לרווחים בין תאי הספיגה במעי אלא גם חלבונים שונים במזונות מסוימים. מעי דולף הוא אינדיקציה להשפעת רעלנים וזה מעודד מעבר חופשי של חלקיקי מזון גדולים מהמקובל דרך תאי הסינון והספיגה של המעי.

למזלנו ניתן לעצור את הדלקות, על ידי הפסקת צריכת המזונות, ולעודד ריפוי ומערך הגנה יעיל, על ידי צריכת מזונות מסוימים. מזונות המונעים דלקות הם ברובם נוגדי-חמצון ותרכובות שומנים בעל מנגנונים המטפלים בדלקות ושימושם מרפדת את תאי הגוף, הרגילים והעצבים, בשומן איכותי ועוצמתי.

   

מ ז ו ן    מ ע ו ד ד    ד ל ק ו ת

הנה רשימה של מזונות ולחלקן קישורים לכתבות המרחיבות על למה המזון רעיל לצריכת אדם.
  • דגנים
    • לֵקְטִּין (Lectin) הוא חלבון הנמצא בכל הטבע ובמיוחד בדגנים. הוא מגן על הזרע על ידי חסימה ושיבוש אינזימי עיכול שונים על מנת להגן על שלמתו של הזרע, בשביל להבטיח את הדור הבא של הצמח.
    • פְּרוֹלָמִין (Prolamin) הוא חלבון אחסון בדגנים והוא נמצא שמווסת שחרור חלבון זונולין המעודד רווחים בין הצמתים ההדוקים בין תאי הסינון והספיגה (אנטרוסיטים). כלומר, חלבון האחסון שנמצא בכל הדגנים מעודד יצירת מעי דולף.

      קראו את הכתבה שלי - הבעייתיות בדגנים - כדי לקבל תמונה רחבה ומעמיקה יותר.
  • שמן צמחי (חמניות, תירס ועוד)
    • חֻמְצָת שֻׁמָּן אוֹמֶגָה 6 (Omega 6 Fatty Acids) היא שרשרת ארוכה ולא יציבה המתחמצנת בקלות. תהליך החמצון, שיכול להיגרם על ידי חימום השמן בטיגון ואפיה, יוצר רדיקלים חופשיים המסוגלים לחתוך כל מעטפת תא שהוא מגיע למגע איתו. רדיקל חופשי יכול לגרום לפצעים בתוך כלי הדם המפתחים תגובה דלקתית. זה מלווה בעליה בחלבון-שומני LDL בדם על מנת להביא כולסטרול מהכבד לטובת תיקון דופן התא.

      הבעיה איננה הימצאות אומגה 6 בתזונה, כי הגוף כן זקוק לו ביחס שווה עם אומגה 3. אלא, רמות גבוהות מידי של אומגה 6 במעטפת התא נצפו כמאריכות דלקות. הבעיה היא שימוש בשומן אומגה 6 ואומגה 3 לטיגון ואפיה, מפני שהן מתחמצנות בקלות בחשיפתן לחום. על יתרונותיהם של אומגה 3 ו-6 תוכלו לקרוא בהמשך הכתבה. תוכלו אף לקרוא יותר על השפעתן ההרסנית של רדיקלים חופשיים בכתבה שלי - על רָדִיקָל חוֹפְשִי וְנוֹגְדֵי-חִמְצוּן
  • חלב ומוצריו (לא כולל יוגורט)
    • חלבון אחסון, כמו בדגנים, הוא קזאין (Casein), ובכתבה שלי - יתרונותיו של חלב פרה A2 - חשפתי כיצד החלבון הזה עבר מוטציה וקיימים שני סוגים (A1 ו-A2). לפי מחקרים, A1 מתפרק לחלקיק-חלבון אשר מוצא את דרכו (איכשהו) דרך המעי, ודרך מחסום מוח-דם ומסוגל להפעיל כ-45 קולטני אופיוד. גליאדין, מגולטן, מפעיל רק 3 קולטנים, מה שעושה את החלב לקטלני יותר, במיוחד לילדים. יש מספיק מחקרים שהראו את גליאדין מגרה את יצירתו של חלבון זונולין, כך שנוצר התופעה הנקראת מעי דולף, אך אין מחקר אחד שבדק את חלבון האחסון קזאין כמגרה שחרור של זונולין. נוכל להסיק באופן בוטה, שחלב עושה לנו חורים בבטן. כמובן שזה הכרחי לתינוק, מפני שמערכת העיכול שלו אינו מפותח מספיק לעיכול יעיל של מזונות. הוא זקוק לאינזימים ומצע פרוביוטי לעיכול המזון, ועד שדרכי העיכול פועלים במיטבן הוא נאלץ לינוק מזון-על המגרה את פתיחת שערי המעי לספיגה קלה ויעילה. אך, ילד מתבגר ואף מבוגר אינם זקוקים לפתיחת שערי המעי, כי דרכי העיכול שלהם אמורים לפעול כנדרש. 
    • יוגורט הוא מוצר חלבי חריג, מפני שתהליך יצירתו תלויה בחיידקים פרוביוטים. חיידקים אלו מעכלים את הסוכרים והחלבונים וריפוד הסביבה המעית בהן תורמת לבריאות האיבר.
  • סוכר מזוקק
    • מזין ומשגשג את החידקים הפתוגנים ופטריות במעיים. זה תורם להיווצרות מצב של דיסביוזיס, או חוסר איזון חיידקי, ולהתפתחות מחלות שנראות לא קשורות, למשל תשישות, דכאון ומחסור בויטמינים.
    • בנוסף, רמות גבוהות של גלוקוז (חד-סוכר) בדם יכול לגרום לנזק ריקמתי מחמצון. זה קורה מתהליך אקראי התורם ליצירת תוֹצָר-סוֹפִי גְלִיקַצְיָה מִתְקַדֵּם (AGEs - Advanced Glycation End-products) הנקשר לקולטן מסוים על כל התאים בגוף ומעודד תהליך דלקתי. הוא נחשב ריאקטיבי וכתורם לחמצון LDL. החמצון ופגיעה בדופן התאים מסוכר יכול אף לקרות ללא AGEs, מגלוקוז כשרמות נוגד-חמצון גְלוּטָּתִיוֹן נמוכות.

      לקריאה מעמיקה יותר, עם קישורים למחקרים, אנא פנו לקישור הבא [ראה כתבה].
  • תרופות (לא מזון אבל נכלל בקטגוריה)
    • נמצא שתְּרוּפוֹת נוֹגְדֵי דַּלֶּקוֹת שֶׁאֵינָן סְטֶרוֹאִידִים (NSAIDs) יוצרות דלקות במעי, דימום בקיבה ועליה בחדירות המעי, כלומר מעי דולף. במחקר אחר נמצא ששימוש בתרופה מֶעַכְּבֵי מַשְׁאֵבוֹת מֵימָן (Proton-pump inhibitors), המפחיתה לטווח ארוך את יצור החומצה הקבתי, חשפה את המעי לתופעת דִיסְבָּיוֹזִיס ועליה בנזק מ-NSAIDs.
    • נשים רבות המשתמשות בגְּלוּלָה לְמְנִיעָת הֵרָיוֹן (Oral contraceptive pill) מדווחות על התפתחות זיהום של קנדידה או חיידק אחר, תוך חודש לפחות מתחילת הטיפול. מחקרים שונים מצביעים על קשר בין לקיחת הגלולה להתפתחות זיהום, אך מה שמעניין הוא מחקר אחד שמראה קשר בין לקיחת הגלולה להתנגדות אינסולין. תפקידו של אינסולין לפתוח את שערי התאים לסוכר ובמצב של התנגדות אינסולין התאים פחות מגיבים, ולכן יש יותר סוכר בזרם הדם החייב להפוך לשומן או להיפתר ממנו בצורה אחרת. 
    • סְטָטִינִים (Statins) מונעים שחרור של כולסטרול על ידי הכבד. כולסטרול הוא חיוני לתפקוד מעטפת התא של כל תא בגוף האנושי והגוף משחרר אותו לזרם הדם על מנת לעלות את זמינותו של אבן הבניין הזה על מנת לתקן נזקים או למלא את החורים בדופן התא. מניעת שחרור כולסטרול פוגעת בתהליך ומנגנון ההחלמה הטבעית של הגוף. קראו עוד בכתבה - האמת על שומן רווי.

      בנוסף, מניעת שחרור כולסטרול מונעת את זמינותן של חלבונים רבים המיוצרים מבסיס כולסטרול, למשל קו-אנזים קיו-10. אותו קו-אנזים מיוצר במטכונדריה והוא חשוב על מנת להפיק את הכמות הניכרת של האנרגיה (ATP) לתא, בתהליך הנקרא זרחון חמצוני המצריך העברת אלקטרונים. לכן קו-אנזים גם נחשב כנוגד-חמצון המסוגל לחדש את עצמו. ניתן לקרוא עוד בכתבה שלי - חשיבות קוֹ-אֶנְזִים קְיוּ-10
ניתן למצוא את המחקרים בקישור בתחתית הדף (רשימת מקורות).

יתכן ויש עוד מזונות שמעודדות התפתחות דלקות, אך לפחות כאן סקרתי בקצרה את אלו שגורמות לתגובה דלקתית משמעותית יותר מאחרים.

  

מ ז ו ן    פ ו ת ר    ד ל ק ו ת

כל המזונות או התרופות שגורמות לתגובה דלקתית הם בעצם מורכבים בחלקם מחומרים הגורמים לתגובת חמצון כלשהי, ועל כן המזונות שתרצו להשקיע, על מנת לציד את גופכם במערך מניעה והגנה הולמים, הם נוגדי-חמצון למיניהם. נא קראו את הכתבה הקצרצרה שלי - מערכת ההגנה התת-אטומית.

בנוסף, חשוב להבין שגידול אורגני הוא בריא יותר תזונתית לאדם בקצה השרשרת המזון. המחזוריות האורגנית דואגת לתזונת האדמה, אשר מזין את הצמח, אשר נאכל על ידי החיה ולבסוף חוזרת לאדמה. אדמה פוריה היא אדמה שיש בה שפע של מינירלים חיוניים, מה שמנוצל ולא מחודש במחזוריות הקונבנציונאלית. ניתן לקרוא יותר בכתבה שלי - המחזוריות האורגנית.

הרשימה בקצרה:
  • חֻמְצָת שֻׁמָּן אוֹמֶגָה 3 (בזרעי צ'יה, פשתן, שמנים מסוימים, חלמון ביצה, דגים ובשר רזה)
  • ירקות כתומים (גזר, בטטה, תרד, שן ארי, חלמון ביצה)
  • ירקות לבנים (שום, בצל, כרישה, כרובית לבנה ועוד)
  • צמחי מרפא (עלים, שורשים, פרחים)
  • אגוזים וזרעים (שקדים, אגוזי מלך, ברזיל, זרעי חמניה ודלעת ועוד)

חֻמְצָת שֻׁמָּן אוֹמֶגָה 3 וְאוֹמֶגָה 6
אומגה 3 ואומגה 6 הם חומצות שומן רב-בלתי רוויות, הנמצאות במעטפת התאים ברחבי הגוף, וחימצונם מתחיל שרשרת של אירועים המעודדים התבטאות גנטית של התגובה הדלקתית בתא ואף מביאים לפתרון התגובה הדלקתית. דלקת היא תוצאה של עליה במודעות התא לגורם זר או פצע במבנה שלו, והיא זקוקה לשינוי ההתנהגות וההתנהלות התוך תאית שלה והיא עושה זאת באמצעות שינוי קריאה ושכתוב גנים.

אומגה 6 נחשבת כמעודדת דלקות, אך ישנם מחקרים המראים שמחומצה ארכידונית מיצרת חלבונים המביאים גם לפתרון הדלקת. אומגה 3 נחשבת לנוגדת-דלקות, ומחקרים רבים מראים את יתרונותיה ויכולתה להביא לפתרון הדלקת. צריכת מזון עשיר באומגה 3 הראה שיפור משמעותי לחולים במחלות שונות, אך מפני שאומגה 3 ואומגה 6 מתחרות במקומן במעטפת התא, אנו רוצים לשמור על איזון יחסים בין שניהם.

 שימוש בשמנים צמחיים (שמן חמניות, שמן חריע, שמן תירס ועוד) לטיגון ואפיה היא דבר מסוכן לבריאות. זאת מכיוון שחומצות שומן רב-בלתי רוויות הן שרשראות ארוכות ולא יציבות הנצפו כרגישות לקרני אור וחום, והן מסוגלות להפיק כמות רבה של רדיקלים חופשיים המסוגלים לפצוע את הסביבה הביולוגית ולעורר תגובה דלקתית. לכן, שמני אומגה 3 (שמן דגים, שמן קריל, שמן פשתן ועוד) מוכרחים להישמר בקירור אחרת הן יחלידו ברמה המלקולרית.

תוכלו ללמוד יותר בכתבה שלי - חשיבות חֻמְצוֹת שֻׁמָּן אוֹמֶגָה 3 ו-6 והתגובה הדלקתית

ירקות כתומים
שימו לב, החלק הבא הועתק לנוחותך מהכתבה על חלמון ביצה - ביצים: זמינותו הביולוגית של החֶלְמוֹן - לכן תמצאו התיחסות לחלמון ביצה.

וִיטָמִין A - (באנגלית: Vitamin A) מופק מתרכובות שונות, כאלו שמגיעות מחיות (רֶטִינָל) וכאלו מצמחים (קָרוֹטֶנוֹאִידִים). ויטמין A הוא ויטמין הנצרך על ידי רִשְׁתִּית הַעַיִן (Retina) בצורה של מטבוליט מסוים הנקרא רֶטִינָל (Retinal), שהוא מולקולה סופגת-אור החיונית לראית אור-נמוכה וראית צבע. רטינל הוא הצורה הפעילה של המולקולה (רֶטִינוֹל משמש כאחסון - Retinol) וניתן למצוא אותו בבשר חיות אשר ניזונו מצמחים העשירים בקרוטנואידים.

קָרוֹטֶנוֹאִידִים (Carotenoids) לוקחים חלק פעיל בתהליך פוֹטוֹסִינְתֶּזָה (photosynthesis) על ידי ספיגת אור לשימוש בפוטוסינתזה והם מגנים על הכלורופיל מנזק מהאור. לארבעה סוגי קרוטנואידים יש פעילות ויטמינית בבני אדם, אַלְפָא-קָרוֹטֶן, בֵּיתָא-קָרוֹטֶן, גָּמָא-קָרוֹטֶן ובֵּיתָא-קְרִיפְטוֹקְסְזָּנְטִין. כלומר, הגוף מסוגל להמירם לרטינל באמצעות אינזים הנקרא קָרוֹטֶנוֹאִיד אוֹקְסִיגֶנֶז (Carotenoid Oxygenase). האינזים מפרק את בטא-קרוטן, למשל, לשניים וכל מולקולה היא רטינל. לכן, מקור צמחי של קרוטנואידים הוא הרבה יותר גבוהה ממקור חיי. חיות בממלכת החיי, כולל האדם, חייבים להשיגם מתזונתם כי אינם יכולים ליצור אותם בעצמם.

קרוטנואידים מתחלקים לשני קבוצות, קְסֶנְתוֹפִילִים (Xanthophylls) וקָרוֹטֶנִים (Carotenes).

מה שאחראי לצבע הצהוב עד כתום של הביצה הוא קרוטנואיד מקבוצה הנקראת קסנתופיל. אלו לוּטֵאִין (lutein) וזָאקְסֵנְטִין (zeaxanthin) שנמצאים בחלמון הביצה, אשר מופקים על ידי בעל החיים שמעכל קסנתופיל מצמחים ירוקים. שני תרכובות אלו, לוטאין וזאקסנטין, נמצאים בעין האנושית ותפקידם להגן על העין מפגיעת אור כחול ואולטרה-סגולה, שהם סופגים. שתי התרכובות נחשבות כנוגדי חמצון והדרך היחידה להשיגם היא באמצעות המזון. מחקר, שבדק צריכת 2-4 חלמוני ביצה ביום למשך 5 שבועות באנשים מבוגרים, מצא העלאת רמת הכֶּתֶם הצהוב שהטיבה לבריאות עיניהם. בנוסף, אותם אנשים מבוגרים לקחו סטטינים, תרופה להורדת הכולסטרול, אך הדיאטה לאורך המחקר הובילה לעליה ברמת חלבון-שומני מצפיפות גבוהה (HDL) ללא שינוי ברמה של חלבון-שומני מצפיפות נמוכה (LDL) [ראה מחקר].

במבט חטוף ראיתי שלצמח שֵׁן הָאֲרִי (Dandelion) יש רמות גבוהות של לוטאין וזאקסנטין (כ-4944 μg), לעומת חלמון ביצה (182 μg) [לקוח מפה, עמוד 9]. בנוסף, להמון עלים ירוקים יש רמות של עשרות אלפי μg, פי ארבע משן הארי.

יתרון גדול לחלמון הוא הימצאות הקרוטנואידים בזמינות ביולוגית גבוהה יותר משל צמחים. זאת מכיוון שספיגתם במעיים תלויה בשומן, המעלה את זמינותם הביולוגית. בצמחים, הקרוטנואידים אינם מחוברים לשומנים ומומלץ לשלב שומן עם סלט או אכילת ירקות. במחקר נמצא שקרוטנואידים נספגים באחוזים גבוהים יותר בעזרת אבוקדו או שמן אבוקדו [ראה מחקר]. שמן אבוקדו דומה בהרכבו השומני לשמן זית.

ירקות לבנים
התרומה הבריאותית של ירקות לבנים הוא הרב-סוכר שנמצא בהם, הנקרא אִינוּלִין (Inulin), אשר מזין אך ורק חיידקים פרוביוטים [ראה מחקר]. לכן, ירקות עם הרב-סוכר הזה, הכולל שום, בצל, נבטים (למשל מש), זנגביל, כרישה, שומר, צנון לבן, עולש, שורשי לוטוס, כרובית לבנה, פטריות, עשב לימון ועוד, הם מחזקים את מערכת העיכול.

מקרים רבים של חוסרים בויטמינים חיוניים, הזקוקים לאינזימים מומחים על מנת להיות זמינים ביולוגית, נשמדים על ידי חיידקים פתוגנים. מקרה כזה נקרא דיסביוזיס, מצב של חוסר איזון חיידקי, ועל מנת להשיב את האיזון ניתן לצרוך חיידקים פרוביוטים או לחזק את אלו שקיימים על ידי הזנתם במצע שיאפשר להם לשגשג. חיידקים פרוביוטים מסוגלים לשחרר חומרים המדכאים שגשוג של חיידקים פתוגנים. מחקר אחד מצא שאינולין שיפר את רמת הישרדותו של חיידק פרוביוטי בשם לקטובסילוס פלנטרום בדיאטה גבוהה בשומן [ראה מחקר]. בדיאטה כזו מופרשת כמויות גבוהות של מיצי מרה על מנת לפרק את השומן, דבר הפוגע בהישרדותו של החיידק הפרוביוטי. אך אינולין תרם להישרדותו וצמיחתו.

דבר מעניין הוא שאינולין נמצא נוכח בדיאטה של אבותינו, לפני כ-10,000 שנה [ראה מחקר]. אינולין הוא סוג של פריביוטי (Prebiotic), אשר אינו מזין את הגוף האנושי אלא ממשיך בדרכי העיכול ומזין חיידקים פרוביוטים ומונע את שגשוגם של חיידקים פתוגנים.

צמחי מרפא
פְּלָבוֹנוֹאִידִים (Flavonoids) וטָאנִין (Tanins) הם תרכובות ממשפחת הפוֹלִי-פֶּנוֹל (Polyphenol), שתוכלו למצוא בכל ממלכת הצומח ולהם השפעה נוגדת-חמצון.

נצפה שפלבנואיד שעבר מֶתִילַצְיָה (Methylation) נהיה מוגן מפני מטבוליזם מהיר מהכבד, ככה שפלבנואיד מהתזונה נהיה זמין יותר ביולוגית [ראה מחקר]. מתילציה היא הוספת קבוצת מֶתִיל (methyl group) לסוּבְּסְטְרָט, ואחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות יחידה הנקראת SAM-e (או S-Adenosyl methionine). אותו SAM-e תורם קבוצת מתיל והוא מיוצר על ידי הגוף מ-ATP (אנרגיה תאית) וחומצה אמינית מֵתְיוֹנִין (Methionine).

שימו לב! מתיונין מיוצר מהומוציסטאין, אשר זקוק לשלושה ויטמינים חיוניים מקבוצת B (שהם B12, B9, B6). תוכלו לקרוא יותר על כך בכתבה שלי - נזקי הוֹמוֹצִיסְטָאִין. חוסר באחד מהויטמינים האלו פוגע ביצור מתיונין ומעלה את רמות הומוציסטאין בדם, אשר מגרה את שכבת החיפוי בכלי הדם המעודדת תגובה דלקתית. מיחזור SAM-e תלוי בויטמינים האלו, ולו תפקיד חשוב בצמיחת התא ותיקונו.

מתיונין היא חומצה אמינית חיונית, כלומר חייבים להשיגה מהתזונה. מתיונין נמצא בכמויות גבוהות בביצים, זרעי שומשום, אגוזי ברזיל, בבשר ובזרעי צמחים אחרים.

במחקר על עכברים, נצפה שעכברים שחוטו מחיידקים הפרישו רמות גבוהות של תרכובות פלבנואידים בצואה, ולעומתם, עכברים עם מצע פרוביוטי תקין הפרישו רמות נמוכות [ראה מחקר].

על מנת להבין את התועלת בצמחי מרפא, קראו את הכתבה - איך צמחי מרפא מרפאים

אגוזים וזרעים
באגוזים וזרעים רבים ניתן למצוא מינירלים חיוניים ברמות משמעותיות. מינירלים אלו הם אבני הבניין שמערכת ההגנה התת-אטומית שלנו זקוקה לה ברמות משמעותיות על מנת לנטרל את יצירת הרדיקלים החופשיים בתהליך הנשימה התאית. אלו מינירלים כמו אבץ, נחושת וסלניום שניתן למצוא ברמות טובות בעלים ירוקים כהים. חיזוק מערכת ההגנה התת-אטומית מונעת חמצון של מעטפת התא, הדנ"א ואברונים וחלבונים אחרים בסביבה התוך תאית וגם בסביבה החוץ-גופית. אפילו בשקדים יש רמה טובה של קו-אנזים קיו-10, שהוא נוגד חמצון המופק במטכונדריה אך מגיל 20 רמת יצירתו פוחתת.

ניתן לקרוא יותר בכתבה שלי - יתרונות הַשְׁרָיָת דגנים, קטניות, אגוזים וזרעים

רשימת תְּרֵיסָר המלוכלכים
חשיבות גידול מזון אורגני הוא כה חשוב, כי גידול זה דואג לתזונתם של הצמחים. צמח שגדל בסביבה תת-תזונתית יוריש לנו תת-תזונה. ניתן לקרוא עוד בכתבה שלי - למה מזון אורגני טוב יותר.

את רשימת "תריסר המלוכלים" ו-15 הנקיים שקבוצת עובדי הסביבה (EWG - Environment Working Group) אספו למען הציבור מבוססת על בדיקת 49 פירות וירקות פופלרים על-ידי הארגון החקלאי בארה"ב (USDA) ומנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) בין השנים 2000-2010. עקב השימוש בקוטלי מזיקים וקוטלי עשבים בחקלאות הקונבנציונאלית, נמדדה שאריות כימיקלים במזונות ואף שטיפתם במים מעלה את ריכוזם במי השתיה. קוטלי מזיקים וקוטלי עשבים רבים שחלחלו לתזונה שלנו פוגעים בתפקוד המערכת ההורמונלית והעצבית של יצור ביולוגי.

ניתן לקרוא את הכתבה - תְּרֵיסָר המלוכלכים

מחסור בנוגדי-חמצון או מחסור באלקטרונים חופשיים?
החלטתי להכליל את החלק הזה, מפני שחשוב להתבגר מעל לגיחוחים והסלידה מתזונה אנרגטית. המערכת שלנו מסוגלת להוליך חשמל, ומה הוא חשמל אלא כוח בלתי נראה שהסכמנו לקבל כמובן מאליו.

בכתבה שלי - איך חשיפה לאדמה תורמת לבריאות - כתבתי על הטענתו של כדור הארץ באנרגיה מהאטמוספרה, שזו נטענת מהשמש. מדענים החליטו לחקור, מה קורה כשחולצים נעליים וחושפים את כפות רגלינו לאדמה? נצפה שגופנו מוליך אלקטרונים חופשיים מהאדמה, אשר מנטרלים רדיקלים חופשיים ומתאחסנים ברקמות ברחבי הגוף. בודדו אותנו מבריאות טבעית, הגיעה הזמן לחלוץ נעליים ולהודות לזרימה האנרגטית שיכולה להציף את גופנו, להוריד ממנו את הלחץ החמצוני מהיום המתיש, גופנית ומנטלית.

   

סיכום, מה משותף בכל המזונות שמעודדות דלקות? הן לא חלק מהתזונה האבולוציונית. האדם הקדמון אכל ירקות ופירות שאותם הוא ליקט, האדם הקדמון צד את מזונו, בשר רזה אשר נהג לחיות חיים מלאים ושופעי תנועה ותזונה. מה שחוזר על עצמו כמה וכמה פעמים הינו העליה בזמינות הביולוגית של מינירלים וויטמינים רבים כתוצאה מאיזון פרוביוטי. קשה מאוד לפספס את הקשר החזק הזה, ולא מוכרחים להשיג פרוביוטיקה מכדורים אלא להתסיס בבית ירקות (למשל כרוב בהכנת כרוב כבוש), והגנת הישרדותם של החיידקים הפרוביוטים ושגשוגם על ידי צריכת פריביוטים (ירקות המכילים אינולין או רבי-סוכר הדומים לאינולין).

ממלכת הצומח הוא מאגר התרופות האולטמטיבי, המושלם, המשלים. תרופה היא מילה גסה, כי ממלכת הצומח לא נוצרה על מנת להוות תרופה, מפני שתרופה נחשבת תרופה רק במצב של חוסר איזון מערכתי. למה שדבר כזה יקרה? הגוף נועד לשגשג, לבצע פעולות למען סיפוק התשוקה האנושית. דבר כזה רק יכול לקרות עם סטיתם מהתבנית האבולוציונית. דבר כזה יכול לקרות רק אם צרכתם מזונות שמעודדות דלקות.

נתתי לכם פה כלי מיוחד. כלי מאוד נחשק ומעורר כוח. ידע הוא כוח. ברגע שאתם יודעים מהו האנטידוט, תוכלו בקלות להציף את המערכת בכוחותיו של ממלכת הצומח וממלכת החיידקים הפרוביוטים.

זה לוקח אחראיות, והוא שלך!



7 תגובות:

  1. אז מה אוכלים במקום? יש איזשהו סוג של "לחם" שבריא יותר ושאפשר למרוח עליו ממרחים?

    השבמחק
    תשובות
    1. ממליץ לך מאוד ליצור קשר עם ורד לב. יש חלופות ללחם וורד לב יכולה לעזור לך.
      הבלוג שלה "מה יש לְצהריים?"
      http://veredleb-nutrition.blogspot.com

      הקבוצה של בפייסבוק "המטבח בפתוח של ורד לב":
      http://www.facebook.com/groups/veredleb.open.kitchen

      מחק
  2. שלום. קראתי מספר ממאמריך ומצאתי בעייתיות בערביות הדברים בין מספר מאמרים. נדמה שמצד אחד אתה אומר שלאכול בשר (רזה) ודגים, תורם לנו, אך מצד שני אתה טוען שכל תעשיית הבשר למיניה בעייתית כיון שחיות המשק אשר מהן אנו מפיקים את הבשר, מוזנות ממוצרים סינתטיים (במקום מדשא אורגני). בנוסף, לעניות דעתי דגים הם המזוהמים מכל שאר מוצרי הבשר (לפחות בארץ), כיון שהם מכילים את כלל הפסולת המושלכת לים. בנוסף, דגים מכילים כספית - יסוד רעיל לבני האדם, לכל הדעות. לגבי מוצרי חלב, אתה טוען שכל חלב, מלבד חלב פרה, הינו תקין - אך שוב עולה השאלה - מה אוכלות חיות המשק?
    אסכם ואגיד שרוב האוכלוסיה אינה חיה בחוות מבודדות, ואינה מסוגלת לגדל בעצמה את מאכליה. לכן אשמח לדעת מהם המלצותיך לאדם הממוצע, שלרוב גר בסביבה עירונית. אל תשכח גם שמוצרים אורגניים למיניהם, הם מעמסה כלכלית כבדה על רוב האוכלוסיה (לפחות עד שמוצריה יסובסדו על ידי המדינה), לכן עלינו למצוא תחליף הולם וזול למוצרים שאנו צורכים כעת. דוגמה אחת לכך הוא מה שציין "אנונימי" בתגובה הקודמת.
    מעבר לכך, אני שמח לקרוא את פרסומיך השונים, אשר נדמים כנובעים ממחקר מעמיק - אך בתור אדם שהתנסה במערכת האקדמאית, הייתי נזהר מלהסתמך אך ורק על פרסומים מדעיים - שכן מנסיוני, מאמר כזה או אחר מסתמך על עשרות קודמים, אשר בחלקם או ברובם ישנם אי דיוקים, השמטות ואף לעתים מידע שגוי מכוון הנובע מאינטרסים כלכליים וגופי מימון שונים.

    בסופו של יום, עלינו לבחור בשביל הזהב הנובע ממיקומינו ומכורח המציאות.

    תודה ובהצלחה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אהלן אנונימי,
      אני לא רואה איך זה בעייתי לדווח את ממצאי ממחקרי על כך שבשר ודגים הם בריאים לפיזיולוגיה האנושית ולדווח שהצורה בה מאכילים את הבשר ואת הדגים שלנו היא הרסנית לבריאות שלנו. אני רואה את העולם כרגע כדבר מחזורי, אם תזין את הצמח בתזונה נכונה (קומפוסט) היא תזין את החיה בתזונה נכונה (צמחים), ואנו בני האדם יכולים להנות משניהם אבל הנקודה החשובה היא ירושת התזונה. חיית משק שניזונה על דגנים וקטניות מפתחת מצע חיידקי הרסני שגורר אחריה בעיות עיכול (דלקתיות במעי) ושמחליש את מערכת החיסון שלה ופוגעת בביצועיה. חיידקים פתוגנים ניזונים על המזון הדגנים והם משחררים רעלנים המוצעים את דרכם לזרם הדם ומשם לאיברים שונים בגוף. זה גם נכון אצלנו, בני האדם, כי אם תשלוט במזון תוכל לשלוט באוכלוסיה של החיידקים. ככה, שנצפה במחקר כיצד פרה שהועברה למזון דשא, תוך 5 ימים צנח המצע בחיידקי הפתוגני (אי.קולי) לרמות שלא ניתן למדידה. כל המחלות נובעות מהמעי, ולכן בחירת סוג המזון הוא חשוב כמו בחירת איכות המזון.

      סלח לי אם אני לא זוכר היכן טענתי דברים מסוימים (אני כותב מאמרים ותמיד ממשיך הלאה). אני גם לא כותב לאחרונה את כל מה שאני יודע מאז שכתבתי את הכתבה האחרונה. יש המון מה להוסיף ובעיקר להתמקד באיזון החיידקי במעי ובמערכת האקולוגית האנושית. דגים הם אכן נחשבים הכי מזוהמים מכל מזונות (זה נכון ככל שאתה עולה בגודל הדג, כי בסרדין יש לך רמות ממש נמוכות של כספית, אבל דגים גדולים אוכלים דגים קטנים ויורשים את הכספית הזו). בנוסף, מצע פרוביוטי טוב דואג למנוע ספיגת כספית לזרם הדם... אז חיידקים פרוביוטים שוב נכנסים לתמונה כאיבר נשכח הדואג לפעילות תקינה של המעי. חלב פרה הוא תקין, חלב עז הוא תקין, צריך מצע פרוביוטי על מנת לפרק את מה שצריך פירוק (שחלב זה נועד לעקוף איכול ולהיכנס יש לדם). הבעייתיות בכל מוצרי החלב שתמצא בחנויות היא שפיסטרו אותם... זה הופך את החלב למת... אנו, כמו כל חיה בעולם, נועדנו לאכול מן החי... כלומר עלה טרי יותר איכותי, כמו פרי טרי יותר איכותי וכמובן שחיה טריה יותר איכותית לנו. פיסטור הורג את החיידקים הפרוביוטים שבאים איתה, אבל התעשיה עושה זאת כי כל הפרות שהם משתמשים ניזונות על מזון המעלה את רמות החיידקים הפתוגנים, המוצא את דרכו לתוך החלב. גם בני האדם יורשים לילדיהם את המצע החיידקי, לכן בעיות בריאותיות רבות עוברות לדור הבא. תיקון מצע החיידקי משנה את הסביבה הרעלנית שמופקת לסביבה (פרוביוטית, בעד-חיים) המפרישה מינרלים, ויטמינים ועוד. חיידקים פרוביוטים מפרישים חומרי אנטי-ביוטיקה משלהם, ככה שהם הכלי הטוב ביותר שלנו לאזן את הגוף כשיש דלקת (במעי, בגרון וכו'). שימוש באנטיביוטיקה מלאכותית פוגעת בכול המצע במעי ויש סיכוי שחיידק פתוגן מסוים דווקא חסין לחומר ואז יש לו את הסביבה לרשותו. רופא משכיל ידאג להמליץ פרוביוטיקה במהלך טיפול אנטיביוטי, כי חייבים להחליף את המצע שנהרס במצע שרוצים... אם כבר לנצח (כמו מנצח בקונצרט), אז להכניס בזמן הנכון ובכמויות הטובות את האוכלוסיה התורמת לאקולוגיה הרב-תאית.

      המשך בתגובה הבאה...

      מחק

    2. הגישה העירונית כפי שאנו מכירים היא לא בר-קימא, ולכן אנשים שאינם מגדלים גינה פרמה-קולטורה או מתנדבים ומשתייכים לקהילה המגדלת, ימצאו את עצמם ניזונים על המזון המגיע מהמונו-קולטורה. מונוקולטורה הורסת את האדמה וגורמת להיווצרות מדבריות. ההמלצה שלי היא לבנות קהילות ולגדל מזון יחד, או לגדל מזון לבד בחצר. יש מספיק משקאים שיורדים בחורף, אך המערכת איננה בנויה לקלוט, ולהחזיק ולהשתמש במים הזה. פרמה-קולטורה דואגת לקלוט, להחזיק ולהתשמש במשקאים על מנת לגדל מזון. אני לא מצפה מהמדינה לסבסד שיטה בר-קימא, כי המדינה היא תאגיד הנשלטת על ידי כסף ולא על ידי העם. לעם יש סיכוי אחד להגיד לשיטה בר-קימא, והיא על ידי בניית קהילות פנימיות בין אנשים טובים וחברים, ואז לא ישאר לתאגיד בררה אלה לעמוד בקצב או לתת לעם לנהל את חיי האדמה. רוב האוכלוסיה טומטמה על ידי מערכות החינוך ומערכות התקשורת, ולכן שיטות גידול בר-קימא או גישה כזה בכלל לא נקלטת על ידי האוכלוסיה המדוברת. כל אחד מסוגל ללמוד ולהתקדם, אני אישית במסע לחיות חיים בר-קימא כי אתה, או הרופא או הממשלה לא תעשו את זה בשבילי. זה למה אני קורא לבלוג שלי "הקהילה לתזונה אחראית"... שלושה מילים פשוטות הנובעות מהבנה עמוקה שקהילה היא גוף מנצח, תזונה היא הנושא ואחראיות היא השיעור.

      דבר אחרון, ההסתמכות שלי על מחקרים היא אישית ואני ממליץ לך לקרוא אותם. אנשים רבים לא לוקחים את ה"אחראיות" לבדוק את מה שכתבתי ויכולים להאמין לכל דבר, כל עוד יש הסברים עם תמונות וכו'. כשאני מקשר מחקר אחד, תהיה בתוך שאם תכנס ל"רשימת מקורות" שאני מספק בסוף המאמר תוכל למצוא מחקרים רבים ושונים שמנפחים את דבריי. אם אפשר לספר את הכל במאמר אחד... אני יכול לכתוב עוד עשרות מאמרים כדי להעשיר את המאמר הבודד הזה, אבל אין לי זמן וזה לא באחראיותי לדאוג לאנשים אחרים.

      אני שמח שמצאת הנאה במאמריי! וזה משמח אותי עוד יותר שאתה לוקח את זמנך לפתח דיאלוג, לבטא את הידע שלך ולשמוע את תפיסתי.

      שיהיה חג שמח!

      יואל

      מחק
  3. שלום ליואל, שמחתי לפגוש את הכתובים שלך ולקרוא.
    הצטערתי לגלות שאינך טבעוני, בינתיים :-)
    מעבר לדאגה הבסיסית לכדור הארץ ולרווחת תושביו, הבחירה לאכול בעלי חיים מכל סוג שהוא
    מעמידה אותנו, בני האדם במקום של התעלות על האחר והתעלמות מוחלטת מסיבלו הסיוטי היומיומי.
    בנוסף בעלי החיים משועבדים לטובת הכנסות פיננסיות של בני אדם בכל תחום העולה על הדעת, אופנה, תעשיה קלה,
    חקלאות ומה לא ....
    אשמח מאוד לגלות שאצל אנשים נאורים ומודעים כמונו מתרחשת הארה, ונטפל בגוף שלנו באיכות מוצרי הטבע, בעזרת אוכל שצומח, לא נולד
    מיכל
    michellekanner@gmail.com

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה. אישית אני חושב שאנשים באפריקה, שאין להם גישה לאורח חיים טבעוני, יחשבו שההערה שלך לגבי בחירות המזון מגיע ממקום לא מודע לאורח חייהם. מבחינת המחקרים שלי, מוצרים מהחי הינם בריאים לחלוטין, כל עוד הם מגיעים ממקום שמח וזה שאוכל אותם שלם עם בחירתו. אני מתמקד יותר בסיבלו של התא. בתוכו יש את החיידק "המטכונדריה" אשר סובל מחוסר בשומן רווי ונפגע רבות מרמות גבוהות מידי של אומגה 3 ו-6 בתזונה. השומן הרווי מספק מצע ליצירת כולסטרול, אותו המטכונדריה זקוקה על מנת ליצר את הנוגד חמצון קו-אנזים קיו-10. אני חקרתי וכתבתי על "איך צמחי מרפא מרפאים", ואוטוטו אני מוסיף כתבה נוספת לעניין שיאפשר תמונה רחבה יותר של מקור הריפוי שהצמחים יורשים לנו. רמז, זה ממש מתחת לרגלייך וזה יסוד המקשר בין יסודות.

      לדעתי ההתעלות היחידה שיש לרבים הוא לו דווקא התעלות אלא בורות כלפי מקומם של החיות על פני האדמה. יש מחזוריות אינטימית הנצפת בין צמחים וחיות, ואי אפשר להפרידם. בני האדם הם מנצחים (כמו מנצח באופרה) טובים או רעים. האבסת חיות המשק בדגנים וקטניות זה רוע, כי זה לבחור בשבילם את המזון ולקחת מהם את החופשיות לבריאות מהתזונה האבולוציונית שלהם (דשא). אישית אני רואה בטבעונים כתומכים בהרס האדמה, מפני שאם הם לא יאכלו חיות אז קורה מצב שהם מגרשים את החיות מהשטח על מנת לגדל זן בודד (כמו תירס או חיטה) ההופך את השטח למדברי בסופו של דבר. מאיפה מגיע התזונה המלאה של הטבעוני? מקפסולות של B12? אני חושב שנפלה פה טעות, ובני האדם המוצאים פיתרון באורח חיים טבעוני שכחו את המחזוריות הקוסמית של חיים ומוות. דעתי הסופית היא שבחירת אורח חיים טבעוני הוא לא פחות מ"התעלות על האחר והתעלמות מוחלטת מסיבלו הסיוטי היומיומי".

      ולכן, אני כן אוכל בשר כל עוד יש לי את האפשרות להשקיע את כספי בחיה הנולדה וגדלה במרעה פתוח וניזונה אך ורק על דשא.

      מחק