יום רביעי, 2 במאי 2012

למה מזון אורגני טוב יותר




באמת שמזון אורגני טוב יותר.
למה? הידע יעשה את שלו.

המחקר הגדול ביותר שנעשה על מזון אורגני, פרויקט בין 4 שנים שמומן על ידי האיחוד האירופי הנקרא Quality Low Input Food (QLIF) project, מצא שמזון אורגני הוא בהרבה יותר תזונתי מהמוצר הרגיל, ויכול לעזור ולשפר את תוחלת החיים והבריאות שלך.

המחקר מראה כמה נקודות חשיבות לטובת המזון האורגני אל מול הקונבנציונאלי:
  • פירות וירקות אורגניים מכילים בקרוב ל-40 אוחז יותר חומר נוגד חמצון (Antioxidants).
  • לתוצר אורגני היה רמות גבוהות של מינירלים חיוניים כמו ברזל ואבץ.
  • חלב מעדר אורגני מכיל בקרוב ל-90 אחוז יותר חומר נוגד חמצון.
החוקרים אפילו הרחיקו לכת ואמרו שאכילת מזון אורגני יכול לעזור לאנשים להגדיל את כמות קליטת חומר מזין, לאלו שלא אוכלים את חמשת המנות המומלצות של פירות וירקות ביום.


אחת הסיבות לפניה המתעצמת שלך ושלי למזון ממקור אורגני היא היכולת הטבעית להחליט ולמעשה לבחור מוצר שבאמת נקי מחומרים המזיקים לגוף. מדענים הצליחו להוכיח מעבר לכל ספק שיש קשר ישיר בין אופן הטיפול בירק או חיה לבין הרמה והאיכות של המוצר הסופי וכמובן ההשלכות על בריאותינו. עוד לפני שתיקחו כל דבר כעובדה חייבים לרכוש ידע בסיסי ותמונה גדולה על חוקי הטבע כפי שכימיקאים ופיסיקאים רבים עמלו לטובת התקדמות הזן האנושי. אם עכשיו לקחתם הפסקה כדי להעשיר את הידע שלכם וחזרתם, נמשיך וניגש לעובדה שגוף האדם הוא תוצר של שינויים גנטיים לאורך מיליוני שנים והוא מותאם לאורח חיים תזונתי מסוים על מנת לפעול ב-100 אוחזים, בהתאם לסביבה והשינויים שאליהם הוא הסתגל. אך שאריות קוטל המזיקים וקוטל העשבים שניתן לגלות על ובתוך ירקות ופירות, שהם השפעה ישירה של שימוש החקלאי על הפרי/ירק, איננו מותאם לעיכול במערכת העיכול של האדם האנושי. הקיבה, מעי הדק או כל איבר אחר שלמדת עליו פועל באופן יחסית מכנית. ניתן לקרוא את הכתבה שלי - חווית המזון בגופנו. לדוגמא, רק על מנת לגשת ולהשתמש בדו-סוכר לַקְטוֹזָה (הנמצא בחלב) למערכת העיכול אינזים לַקְטָז המופרש במעי הדק ברגע שקולטת המערכת שקיים סוכר כזה ויש צורך להפריש אינזים כזה על מנת לפרק סוכר זה. גם אותם שאריות קוטלי מזיקים וקוטלי עשבים צורה מולקולרית והתנהגויות אופיניות. יכולת התרכובות לחקות הורמונים פוגעת בתפקודנו.

על פי המחקרים והידע הקיים כבר מאז 1999, שנאסף ופורסם על ידי ועדה אירופאית, הוגדרה המנגנון הכללי של קוטלי מזיקים כמשבשי אֶנְדּוֹקְרִין (שקשור לבלוטות המפרישות הורמונים לתוך הגוף) או באנגלית Endocrine Disruptor.
"ההשפעה של משבשי אנדוקרין באה לידי ביטוי בצורות שונות. הם יכולים להיקשר לקולטן של הורמון ולחקות את ההורמון או לחסום את פעולת ההורמון. לחילופין, הם יכולים לגרות או למנוע את האינזימים האחראים לסִינְתֶּזָה (תהליך מיזוג) או ניקוי של הורמון ובכך להביא לידי הגברה או הפחתת פעולת ההורמון."
הורמון המושפע על ידי מאפייניו השיבושיים של קוטלי מזיקים מסוימים הוא ההורמון הנשי, אֶסְטְרוֹגֶן, וההורמון האחראי על מאפייניו הגבריים אצל הגבר, אנדרוגן (androgen). בכל אופן, לשתי המינים קיימים שתי ההורמונים האלו ואחת דומיננטית יותר מהשניה, תלוי במין האדם. אך, אותו כימיקל מסוגל להיקשר להורמונים ולשנות את פעילותם. נמצא שמרבית הכימיקלים מקוטלי המזיקים יש נטיה להגברת פעילות ההורמון הנשי. אין פלא מעובדה כזאת שבנות מתחילות את גיל הבגרות בגיל שהולך ונעשה צעיר יותר ואצל הבנים ניתן להבחין, במקרים מסוימים, נטיה להתנהגות נשית ולעיתים התפתחות מבנה גוף תואם.

יש עוד פעולות מזיקות של קוטלי מזיקים על פעילות הרבייה והמוח, ואם התעניינתם אתם מוזמנים להשלים את השכלתכם.

הקבוצה Environment Working Group היא ארגון סביבתי אמריקאי, הנוסד ב-1993, המתמחה במחקרים התומכים בתחומים של כימקלים רעלנים, תמריצים חקלאים, חלקות ציבורויות ונטילת אחראיות תאגידית. היא ארגון ללא מטרות רווח, שמטרתו, על פי אתרם, הוא "להשתמש בכוחו של ידע ציבורי להגן על בריאות הציבור והסביבה."

מדי שנה בשנה, הארגון מפרסם את רשימת "תְּרֵיסָר המלוכלכים" (Dirty Dozen) עם רמת שאריות קוטלי מזיקים הגבוה ביותר. הארגון ממליץ לחפש פירות וירקות אלו ממקור אורגני. בנוסף היא ארגון מפרסם רשימה של 15 מאכלים נקיים, כלומר עם הרמה הנמוכה ביותר של שאריות קוטלי מזיקים.

אם חשבתם שאותם שאריות כימיקלים נשטפים תחת מים זורמים, אז כדאי לדעת שזה לא מניב את התוצאות שקיוויתם. מה שמומלץ, אשר מפחיתה את כמות השאריות אך לא מעלימה את כולן, היא תמיסה מדוללת של חומץ או סבון כלים. יש קוטלי מזיקים שחודרים לתוך הפרי/ירק, כמו תות שדה, ומומלץ לבחור במקביל האורגני.

ניתן לקרוא את הכתבה שלי - תריסר המלוכלכים - שם תוכלו לראות את אותה הרשימה מתורגם לעברית.

מערכת ההגנה התת-אטומית
בכתבה שלי - על רָדִיקָל חוֹפְשִי וְנוֹגְדֵי-חִמְצוּן - תוכלו ללמוד על מושג הרדיקל החופשי ויחידת ההגנה התת-אטומית שמסוגלת לנטרל את השפעתו ההרסנית של הרדיקל.

אם מזון אורגני מכיל יותר נוגדי-חמצון, אז הוא שמחזק את מערכת ההגנה התת-אטומית שלנו. אם מזון אורגני מכיל יסודות כמו אבץ, נחושת וסלניום ברמות משמעותיות לעומת מזון קונבנציונאלי, אזי שמערכות ההגנה התת-אטומיות המולדות בתאים שלנו יוכלו להתחדש ולהתחזק במספרם, ובכך להחזיר את האיזון החמצוני בתא. הורדת לחץ חמצוני בתא מאפשר לתא להוריד כוננות (לסיים תהליכי התבטאות דלקתיות) ולשנות התנהגות לכזו של תיקון מעטפת התא והחומר הגנטי, ולשפר את תיפקודה הכללי בקהילה התאית לטובתו של החיה הרב-תאית.

חשיבות חיידקים פרוביוטים
יש לך ירידה בויטמינים חיונים, כמו B12? לוקח זמן רב לעכל או העיכול לא משהו? יש לך תופעת השמנה?

בכתבה שלי - על חַיְדַּקִים, דִיסְבָּיוֹזִיס ומְעִי דּוֹלֵף - תוכלו ללמוד כיצד חיידקים פרוביוטים הם איברון נשכח הניזון על מזוננו, מעכל אותו בשבילנו וכתוצאה מכך עולה זמינותו הביולוגית של ויטמינים ומינירלים רבים. דיסביוזיס, מצב של חוסר איזון חיידקי, נצפה כגורם לירידה בזמינותן של ויטמינים חיוניים, בגלל שחיידקים פתוגנים משמידים תאים מומחים היוצרים אינזימים המומחים בהובלת ויטמינים, כמו B12, לתאי הספיגה ודרכם לתוך זרם הדם.

    

לסיכום, אם תבצע חיפושים באינטרנט ותרד לעומק, תמצא שקיים מאגר מידע ענקי התומך בבחירת מזון אורגני על פני מזון מתועש. חבל שהכל כתוב באנגלית והשפה מונעת את התפשטות המידע החיוני שיכול לבסס את החלטותינו הבסיסיות לגבי מה לאכול או לא. לדעתי חשוב לקחת את הידע לשלב הבא, ברגע שהתאוששתם מהמהפך למציאות שלכם, ולהשקיע בתעשיה התורמת לתזונה ובריאות אמיתית. קל לקרוא ולהשכיל אך המעבר ממוצר קונבנציונאלי פשוט, למשל תפוח עץ, למוצר מקביל אך אורגני, מצריך שינוי תפיסה ושינוי בשיטת הקניה והצריכה. אני הרגשתי משוחרר ומאושר כשהתרגלתי לאורח חיים שבו רק אורגני בה בחשבון.

הניסיון הראשון בדרך כלל מעלה חיוך, כי רק המילה אורגני מעוררת גיחוך, הרי אורגני זה בעצם הצורה הטבעית שאנחנו אמורים לצרוך.

לבריאות ובתאבון!

כתבה נוספת שתעניין אותכם - מזון מעודד דלקות ומזון פותר דלקות



רשימת מקורות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה