יום חמישי, 26 באפריל 2012

מערכת העצבים האנטרית והמוח השני

הידעת שכ-80% מהתגובה החיסונית נמצאת במעיים?


לכולנו זה קרה, לאחר ההפריה החלה חילוק תאים במהירות, וכך נוצר העובר. באבריוגנסיס(התפתחות העובר), מתפתחת מריקמה אחת מערכת העצבים המרכזית וריקמה דומה נודדת ליצירת מערכת העצבים האנטרית או מערכת העצבים המעית. מערכת עצבים זו מחוברת לושט, לקיבה, למעי הדק ולכרכשת. היא מורכבת ממאה מיליון תאי עצב (ניורון), יותר מעמוד השדרה, והיא מחוברת ישירות עם מערכת העצבים המרכזית באמצעות כבל הנקרא עצב הַתּוֹעֶה (וואגוס), העצב הגולגולתי הארוך ביותר. זה מתפתל מגזע המוח דרך הצוואר עד לבטן. זהו הקשר מעיים-מוח.


מצב המעיים משפיע מהותית על בריאותינו. בזכות מעיים בריאים אנו נהנים מבריאות נוירולוגית, פסיכולוית וחיסונית. זה לא בה להמעיט את ערכו של המוח, אלא להגיד שלגוף יש 2 מוחות. כמו תאומים סאמים, המוחות מקושרים ומשפיעים אחד על השני. כשאחד מדוכא גם השני מדוכא. המוח אינו המקום היחד שקיימים בו מעביר בין-עצבי(נוֹיְרוֹטְרַנְסְמִיטֶר), כמאה מיליון מאלו מרפדים את אורכו של המעיים, בערך אותה כמות שבמוח. כל כימיקל שמשפיע על המוח נמצא שמשפיע גם על המעיים. (מי שלא יודע מזה עצב או מעביר בין-עצבי או כימיקלים בין-עצביים, נע לדלג לסוף העמוד להסבר קצר, מומלץ גם אם חשבתם שאתם יודעים).


מיכאל גרשון, יו"ר המחלקה לאנטומיה וביולוגיה של התא באוניברסיטת/בית החולים קולומביה ניו יורק, מומחה בתחום המתהווה של ניורו-גסטרו-אנטרולוגי ומחבר הספר 1998 המוח השני, אומר שלמערכת העצבים כ-100 מיליון תאי עצב, שכ-90 אוחז מהסרטונין (כימיקל בין-עצבי) מופק ונמצא במעיים ומווסת את התכווצויות השרירים שמטרתם להניע את האוכל המעוכל לאורך המעיים ולכיוון היציאה. כימיקל בן-עצבי זה, שגם מיוצר במוח, מפורסם ביצירת תחושת נוחות ואושר. במוח יש לכימיקל כמה תפקידים: וויסות מצב רוח, תאבון/תשוקה ושינה.

הבטן מדבר. הוא אומר לך שכהוא רעב, וכשמספיק. הוא נותן תחושה טובה כשהאוכל רך, וכשהוא כבד וסנטטי הוא ישאיר אותך על הכיסא. כיצור עילאי, בן האנוש התפתח ליכולותיו המודרניות בעזרת המוח המרכזי, האך ברור שכשאדם נמצא בתרדמת או כצמח, יש מוח אחר שממשיך את כל הפעילויות האחרות הקשורות למערכת החיסון ומערכת העיכול. יש קשר ברור בין חתיחת הלחם שאכלתם לתגובת הגוף, כמו שיש קשר בין אכילת לימון ולהתכווצות הגרון ושיחרור ריר. מספיק ללמוד טיפה כימיה ולהבין שהעולם אינו מוצק, אלא נדמה לנו שהוא ככה. אז נדמה לך שלאכול בלי חשבון, ואז להתחתן, להעביר את הרגלי האכילה לדור הבא ולמות מכאבים או מהשפלה בבית חולים לזקנים זה הדרך שדמיינתם וחלמתם בילדותכם? אמא שלי עובדת בבית חולים לקשישים, כל יום קשה ובגיל כל כך מתקדם האדם עקשני בטירוף, לא משנה מה הוא לא ישנה את הרגלי האכילה שלו. ד

מה שבדיעבד רציתי למקד אותכם הוא בחשיבות הרבה של מערכת העיכול. אני אובססיבי לכל הקשור לתזונה, ואני אוגר המון ידע, אך אני דואג לבסס את מה שאני אומר על ידע קיים שלא הגיע למערכת החינוך מסיבות נהירות. תישארו בורים, בערים, עם הארץ. מקור הידע העיקרי של רובכם מגיע מחשיפה קצרה מדעות האנשים בטלוויזיה, שגם להם בסופו של יום יש אינטרס רק לדאוג לכיס שלהם. יש משהו דבילי במציאות, שהגענו למצב שבו אנשים כל כך סתומים שהם אינם מבינים את משמעות המילה אורגני. אתם עייפים בבוקר? אתם סובלים מכאבי ראש? אתם שמנים? יש פיתרון, אבל כרוך בו הרצון לפעול יום אחר יום להתמעת הרגלי אכילה ואורח חיים שתצחקו מרוב אושר.ד

ההחלטות שלכם משפיעות על יכולתכם לתפקד. כשהגוף לא מקבל תזונה מלאה הוא יתחיל לחשוב שהוא בתקופת רעב והוא ינסה לאגור כמה שיותר אוכל בצורת שומן כדי לעבור את החורף שלעולם לא מגיע. מה עוד, כשהגוף לא מקבל את מה שהוא זקוק לו הוא ימשוך את זה מהעצמות והריקמות, כי אין ממקום אחר. מה שישאיר אותכם מותשים בסוף היום, ולרוב בזיקה גבוהה לנימנומים כי ככה החיות בטבע עוברות תקופות של חוסר מזון.ד

אני תומך נלהב של אוכל אורגני, ומאוד ממליץ לכולם לעשות מיצים של פירות וירקות אורגנים. מיץ ירקות/פירות הוא הצורה היעילה ביותר שלך להחדיר לזרם הדם כמות ענקית של אינזימים, מינירלים וויטמינים שמגיע ישירות לכל האיברים בגוף.

ממה עדיף להימנע? חלב מפוסטר, שזה כל החלב בישראל אלא עם כן אתם מסוגלים לגדל ולחלוב פרה או עז בעצמכם. מומלץ להימנע מאכילת סוכר שולחן, תאמינו לי הקפה טעים מאוד ללא סוכר. הסוכר רק "גורם" לכם להרגיש שזה טעים יותר, אבל בעצם אתם מערפילים את טעמו המשובח והאמיתי של הקפה או כמובן התה.

לבריאות ובתאבון



רשימת מקורות
כתבה מאוד מעניינת על מערכת העצבים האנטרית, באנגלית




מערכת העצבים האנטרית, ויקיפדיה - עברית (חבל שבעברית כתוב כל כך מעט)


ניתן לקפוץ לנקודות הבאות לקטעים מעניינים אבל מומלץ לשמוע מי זאת ד"ר נטשה בהתחלה:
28min, 36min, 48min, 01:03hour (about fermented milk and benefits), 01:21hour (about clearing heavy metals and about a minute in she talks about a study made),

ההסבר הקצר:
אז ככה, המוח או מערכת העצבים המרכזית, אנטרית, אוטונומית ועוד מורכבים על ידי תאי עצב. תא עצב מוליך חשמל, חד וחלק. הוא בנוי בצורה כזאת שהמוח מסוגל לשלוח מידע במהירות אור לכל אזור בגוף, כלומר תוך כדי שאתם מזיזים את האצבעות ברגליים המוח שולח באופן מורכב אך מלומד מסרים לשרירים לפעול כך שנוצרת פעולה הנראת לנו כל כך בסיסית. איך מלומד? לתאי עצב יכולת שמירת זיכרון, ככה שכשמנגנים על פסנתר הידיים זוכרות ככל שמאמנים את מרכזי הזיכרון והלימדה של אותה הפעולה.
מעביר בין עצבי הוא כימיקל, העוזר לתקשר בין תא עצב לתא עצב אחר, כי תאי עצב אינם מחוברים. כימיקלים שונים יוצרים תגובות שונות. למשל הסרטונין שהסברתי אך גם דופמין, שיוצר תחושת גמול.

קישור ל-תְּנָיַת פְּטוֹר (Disclaimer)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה